Kyberbezpečnost
8. 4. 2018
Objednat Auto Tip 08/18
zpět na číslo
Byly toho plné noviny. V roce 2015 musela skupina Fiat Chrysler svolat v USA 1,4 milionu automobilů, protože se v jejich softwaru objevilo slabé místo. Jak se na něj přišlo? V podstatě tak, že dvojice odborníků Charlie Miller a Chris Valasek převzala kontrolu nad systémy akcelerátoru, převodovky, klimatizace nebo rádia Jeepu Cherokee. Na vzdálenost zhruba deset kilometrů. Pomocí laptopu. Sice šlo o exhibici, která měla především poukázat na to, jak jsou současná auta zranitelná, ale haló z toho bylo slušné. Jiní „hodní hackeři“ se dostali do systémů jedoucího elektromobilu Tesla Model S a začali hýbat jeho okny, upravovat hodnoty tachometru a nakonec vůz v nízké rychlosti totálně vypnuli! Podobně dopadly také například BMW i3 a i8. Nešlo přitom o první útoky, už v roce 2011 tým z univerzit ve Washingtonu a Kalifornii ukázal jak bezdrátově pracovat s brzdami a zámky testovacího vozu.
(více v čísle 08/18)