Hybridy
6. 9. 2015
Objednat Auto Tip 19/15
zpět na číslo
Letos uplynulo 115 let od vzniku zřejmě prvního funkčního hybridu světa v té podobě, jak ji známe nejčastěji, tedy využívajícího spalovací a elektrický motor. Nestorem se v roce 1900 stal prototyp Ferdinanda Porscheho nazvaný Sempre Vivus (česky stále v pohybu). Sériový systém využíval dva dvoukilowattové elektromotory v nábojích předních kol, každé tak vážilo čtvrt metráku. Baterie se 44 články dobíjely dva benzinové jednoválce o výkonu vždy 2,6 kW. Prototyp mel hmotnost 1,7 tuny a dokázal ujet až 200 km, přičemž nejvyšší rychlost činila 35 km/h. Přestože novodobá historie tohoto způsobu pohonu de facto začala až o devadesát sedm let později, dnes jsou hybridní automobily fenoménem, který pronikl nejen do vojenství, ale také třeba na závodní okruhy.
(více v čísle 19/15)