Plagiáty aut
4. 5. 2015
Objednat Auto Tip 10/15
zpět na číslo
Návštěvníci letošního šanghajského autosalonu mohli mezi bezpočtem exponátů na vlastní oči spatřit i silně povědomá auta – třeba Zotye E01 připomíná starý Smart Fortwo, přitom čelní partie evokují BMW i3 a kokpit jako by vycházel z velkého Modelu S od Tesly. „V Číně už si plagiáty založily vlastní trh,“ tvrdí právníci. Především na venkově jim totiž díky zajímavému designu za atraktivní cenu kvete pšenka daleko lépe než originálům. Měli jsme možnost vyzpovídat člověka, který v lidové republice působil dvě desítky let jako poradce místních podnikatelů. Podle něj Číňané o kopiích moc slyšet nechtějí, protože paradoxně prý i oni hledí na ochranu duševního vlastnictví. Navíc je zajímavé, že si evropští ani jiní výrobci automobilů na plagiátory příliš nestěžují. Jak je to možné? Podle našeho znalce asijských poměrů je čínský právní systém na papíře sice jasně čitelný, ale výkon práva často ovlivňují něčí zájmy. Vedle toho některé značky s ohledem na joint-venture s místním partnerem raději dělají, že nic nevidí.
(více v čísle 10/15)