AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Seriál 130 let automobilu (1895–1905)

Seriál 130 let automobilu (1895–1905)

4. 5. 2015
Lanchester začínal s plynovými motory, překvapujícími úsporností navzdory nízké kompresi, jež zároveň prospívala kultivovanosti běhu. V roce 1893 Lanchester postavil první motor na benzen, dnes používaný jako (karcinogenní) přísada do benzinu. Potíže s vodou v palivu zdárně vyřešil karburátorem s několika knoty v proudu nasávaného předehřátého vzduchu. Roku 1895 vytvořil první britský automobil, s nímž oficiálně vyjel až v sezoně 1896. Benzinový pětikoňový jednoválec měl píst samostatnými ojnicemi spojený s dvěma protiběžnými klikovými hřídeli, doplněnými o protizávaží a setrvačníky. Frikční převod pak pětinásobnou rychlostí roztáčel ventilátory chlazení. Dávno před Fordovým „téčkem“ se uplatnila dvoustupňová planetová převodovka se zpátečkou, zesměšňující Benzovy kožené transmise. K tomu připočtěme zapalování magnetem, válečková ložiska, trubkový rám podvozku nebo pedál plynu místo obvyklé páčky na volantu. (více v čísle 10/15)
Objednat Auto Tip 10/15 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu