Sytém eCall
4. 5. 2015
Objednat Auto Tip 10/15
zpět na číslo
Už i v Česku byly zaznamenány případy, že havarovaný vůz s mrtvým řidičem zůstal poblíž vozovky nikým nepovšimnut i několik dnů, případně došlo ke zbytečným obětem jen proto, že záchranné složky byly informovány pozdě. Aby k něčemu takovému nedocházelo, chce Evropská unie uvést v život plošný systém automatického nouzového volání eCall. O žádnou převratnou novinku nejde, vždyť firma Bosch si systém pro automatické tísňové volání z havarovaného vozu nechala patentovat už v roce 1990 a v současnosti něco podobného nabízí například BMW, koncern PSA nebo pojišťovna Allianz, na druhou stranu by ale zařízení měla mít od 1. dubna 2018 všechna nová auta registrovaná v zemích EU a následně zřejmě i některých dalších včetně Ruska. Jak služba pracuje, názorně ukazujeme na našem hlavním obrázku. Mezi její hlavní složky patří řídicí a komunikační jednotka, jež má být uložena zcela mimo deformační zóny na „bezpečném místě“ (zařízení, jehož životnost má být minimálně patnáct let, navíc používá záložní zdroj, který vydrží zhruba jednu až dvě hodiny), platforma tísňového volání 112 a navigační systém Galileo, evropská obdoba amerického GPS. I když samotný eCall má být bezplatný, určité navýšení…
(více v čísle 10/15)