AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Samočinná převodovka ZF 9HP48

Samočinná převodovka ZF 9HP48

4. 5. 2015
Pomyslný závod o co nejvíce stupňů odstartovala honba za nízkými emisemi především u velkých automobilů. První osmirychlostní automat s hydrodynamickým měničem se představil v roce 2007 v Lexusu LS 460. Na svědomí jej měla japonská firma Aisin, která o rok předběhla svého německého konkurenta ZF, jehož samočinná převodovka 8HP debutovala v BMW 760Li. Ve stejném období Volkswagen nabídl sedmistupňové ústrojí se dvěma spojkami (DQ200) pro modely s točivým momentem do 250 N.m. Ve výkonnějších modelech se v roce 2010 představila převodovka DQ500, schopná přenést až 650 newtonmetrů. V posledních letech se vícestupňová ústrojí zabydlují i v kompaktnějších modelech. Vedle rostoucí obliby automatů za tím stojí i nástup downsizovaných motorů s menším spektrem využitelných otáček. Před dvěma roky ukázal Land Rover v modelu Evoque samočinnou převodovku s devíti stupni. Její konstrukci má na svědomí rovněž ZF a na rozdíl od osmikvaltu ze stejné stáje je určena pro vozy s motorem napříč. Premiérového nasazení v sériové výrobě se ale dočkala až u aktuálního Jeepu Cherokee, jež se ovšem neobešlo bez problémů se sladěním s pohonnými jednotkami. (více v čísle 10/15)
Objednat Auto Tip 10/15 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu