Rallye Dakar
25. 1. 2015
Objednat Auto Tip 03/15
zpět na číslo
Letos uplynulo právě 30 let od prvního oficiálního startu českých posádek na tehdejší Rallye Paříž-Dakar – v roce 1985 vyjely dva liazy a jeden z nich, řízený Jiřím Moskalem, dosáhl v neznámém terénu na skvělé 13. místo. Pak přišla smršť Karla Lopraise z let 1987-2002, kdy s tatrou nasbíral 11 medailí, z toho pět zlatých, a i další úspěchy českých jezdců (například Josefa Macháčka mezi quady), které nejtěžší pouštní maraton světa drží v hledáčku Čechů prakticky dodnes. Letos to nebylo jiné. Na start totiž vyrazilo pět motocyklů s českými jezdci a sedm kamionů s ryze či částečně českou posádkou. I nadále dominovala značka Tatra, Aleš Loprais však přesedlal na MAN. Ročník 2015 se jel od 4. do 17. 1. z Buenos Aires do Iquique (Chile), Uyuni v Bolívii a zpět do Buenos Aires, přičemž automobily, motocykly i kamiony měly stanoveny odlišnou délku tratě (9295, 9111, resp. 8195 km). Ta proti předchozím ročníkům opět narostla a zejména motocyklisty přivedla na hranici jejich fyzických možností, v jednom případě bohužel i za ni – Polák Hernik zemřel přímo v sedle svého motocyklu 14 km před cílem etapy na dehydrataci a zvýšil celkový počet obětí všech „dakarů“ na 66.
(více v čísle 03/15)