Srovnání Přeplňované tříválce
10. 8. 2014
Objednat Auto Tip 17/14
zpět na číslo
Největším trendem v automobilové branži je již pár let takzvaný downsizing. Motory konstruované podle této filozofie mají za úkol nabídnout stejné nebo lepší výkony než jejich předchůdci, ale při mnohem menším objemu a počtu válců. Hlavním důvodem celého zmenšování agregátů jsou přísné emisní normy. Menší objem znamená nižší spotřebu a to zase znamená méně škodlivých plynů vypuštěných do ovzduší. Ačkoli tříválce pod kapotou aut nejsou nic nového, dřívější exempláře budily rozpaky. Takové motory v šedesátých letech měly hlučný chod, nedostatečný výkon a jejich spotřeba také nebyla vynikající (viz strana XX). V roce 1998 však Mercedes-Benz nad zadní kola tehdy přelomového modelu Smart umístil malý tříválec s objemem 999 a ukázal, že takové agregáty mají potenciál. Až před třemi lety ale konečně Ford se svým litrovým tříválcem EcoBoost překonal všechny mýty o tříválcích. Jeho pohonná jednotka dodnes sbírá ocenění a jednoznačně byla inspirací pro ostatní výrobce, kterým směrem se mají ubírat.
(více v čísle 17/14)