Autonomní jízda trucků
13. 7. 2014
Objednat Auto Tip 15/14
zpět na číslo
Ještě v roce 2050 mají kamiony na celém světě přepravovat více než 40 procent veškerého zboží, což se příliš neliší od současné situace. Není tedy divu, že se v této oblasti objevuje řada inovací: jde například o povinné aerodynamické úpravy (viz AT 12/13) či povolení nadrozměrných souprav, tzv. megatrucků (AT 6/12). Dalším tématem je plně automatická jízda. S touto vizí se pracuje už od šedesátých let, kdy se do ní pustili v Americe, v Evropě jsme si museli počkat do roku 1999, kdy koncern Daimler začal testovat jakési nákladní vlaky, kde přední soupravu řídil řidič, ale ostatní ho následovaly v samočinném režimu, přičemž systém řízení se orientoval podle sestavy bodů umístěných na zadní stěně vpředu jedoucího návěsu. Podobné řešení později zpracovávalo také Volvo v rámci mezinárodního projektu Sartre. Vše vychází z idejí dopravních futurologů, kteří budoucí dálnice vidí rozšířené o jeden pruh, v němž by v pravidelných rozestupech svištěly právě podobné nákladní „řetězy“.
(více v čísle 15/14)