AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Dvouhmotový setrvačník

Dvouhmotový setrvačník

13. 7. 2014
Pístové spalovací motory mají k dokonalosti stále daleko, k hlavním problémům patří torzní kmity způsobené převodem suvného pohybu na krouživý a nedokonalým dynamickým vyvážením. Ty trápí především agregáty s nižším počtem válcových jednotek. Zatímco dříve se sklony k vibracím dařilo postupně odbourávat zpřesňováním konstrukčních výpočtů, výrobních tolerancí i regulacemi hotového motoru, v dnešní době extrémního odlehčování mechaniky a následného poklesu vnitřní setrvačnosti se znovu stávají palčivým problémem. Existují sice metody, jak je podstatně omezit, většina z nich, například montáž vyvažovacích hřídelí, jde ale přímo proti snaze omezit spotřebu i výrobní náklady. Takže se u motorů s vibracemi zkrátka počítá a konstruktéři zabraňují jejich šíření dál, v první řadě pružnými lůžky uvnitř karoserie. Nedokonalostí chodu motoru ovšem trpí i zbytek hnacího řetězce. Tomu brání tzv. dvouhmotový setrvačník, který kromě základní funkce, tedy setrvačností zlepšit kulturu chodu, tlumí torzní kmity celé soustavy ještě před spojkou, která sama o sobě část kmitů rovněž filtruje. (více v čísle 15/14)
Objednat Auto Tip 15/14 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu