Bazar: BMW 5 (E39)
20. 4. 2014
Objednat Auto Tip 09/14
zpět na číslo
Nástupce legendárního BMW 5 generace E34 z přelomu 80. a 90. let byl v mnoha směrech revoluční. Bohužel ne vždy v dobrém smyslu slova. Výrobce totiž po osmi tučných letech skvělých prodejů (kdo z Husákových dětí po E34 v té době netoužil?) usoudil, že je na čase zvýšit zisky akcionářů, a začal šetřit na vývoji i výrobě. Na první pohled to nebylo patrné, veřejnost naopak okouzlil velký technický pokrok. Zcela nové motory i převodovky, revoluční prvky výbavy (xenony, boční airbagy, aktivní rozdělování brzdného účinku CBC, bluetooth, mp3, navigace, obrysové svícení angel eyes atd.), hliníkový podvozek a konečně i přechod z maticového na hřebenové řízení (s výjimkou osmiválců) tvořily dobovou špičku. Totéž i parametry motorů, zejména dieselů, které během modelového života E39 dospěly od archaických komůrkových verzí 525d až k rychlým, tichým a úsporným common railům druhé generace. Právě šestiválců 530d ve druhé evoluci s výkonem 142 kW se týká jeden z největších přešlapů.
(více v čísle 09/14)