AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Historie a budoucnost automobilového osvětlení

Historie a budoucnost automobilového osvětlení

26. 1. 2014
První osvětlený automobil postavil Carl F. Benz již v roce 1885, tehdy ale šlo spíše o varování okolí, než lepší výhled řidiče. Robert Bosch nabídl výrobcům svou sestavu světlometů s vláknovou žárovkou, dynama, regulátoru a akumulátoru až v roce 1913 a spolu s britským Lucasem, který se přidal vzápětí, zakrátko vypudili z aut mnohdy bizarní iluminace se svíčkami, petrolejkami, acetylenovými či karbidovými lampami nebo bateriovým osvětlením, ovšem bez dobíjení. Brzy našel řadu následovníků (Scintilla, Magneti Marelli, Delco) a odstartoval bouřlivý vývoj, směřující k výkonnějším a efektivnějším světlometům. Motoristé se tak brzy dočkali dvouvláknových Bilux, později i asymetrických a halogenových žárovek (nejdříve přídavných, potom i hlavních), dálkově nastavitelného sklonu paprsku (Citroën 2CV v roce 1948), projektorových světlometů, tzv. volně definované odrazné plochy (1988) a posléze nástup nových zdrojů světla.(více v čísle 03/14)
Objednat Auto Tip 03/14 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu