Škoda 130 RS vs. Škoda Octavia RS
4. 11. 2013
Objednat Auto Tip 23/13
zpět na číslo
„Naše“ Škoda 130 RS, která na nás čekala před muzeem mladoboleslavské značky, je výstavní exemplář, jeden z nejstarších z celé řady. Svatopluk Kvaizar s ním jel Rallye Monte Carlo v roce 1977, tedy v roce, kdy Sandro Munari zahájil nadvládu Lancií Stratos. Charakteristický tříbarevný design je původní, vůz je zajímavý tím, že v rozporu se všeobecně známými údaji nemá hliníkovou střechu ani dveře. Interiér zdobí dvě nepříliš anatomická skořepinová sedadla a starší verze palubní desky, ještě hodně podobná původnímu 110 R. Poněkud komicky vypadá dlouhá řadicí páka se soustruženou dřevěnou hlavicí jakoby z rodinné škodovky. Atmosféru doplňuje armáda závodních ukazatelů a spínačů dvou palivových čerpadel. Před spolujezdcem se skví dvojice mechanických tripmasterů značky Haldex. I přes omšelý zevnějšek je Škoda 130 RS díky péči muzea v mechanicky perfektním stavu, startuje v rámci možností napjatého předstihu velmi slušně a ani po 36 letech neztratila ani ždibec chuti k rychlé jízdě. První kilometry jsme urazili po nejtradičnějších místech – třídou Václava Klementa podél automobilky. A stovky hlav otáčejících se za charakteristickým zvukem svědčily o tom, že Boleslavští si svou…
(více v čísle 23/13)