AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Chiptuning

Chiptuning

26. 8. 2013
Zní to zajímavě: 30, 40 či 50 koní výkonu navrch a bonusových newtonmetrů točivého momentu ještě více. To vše za nějaké 4000 korun? Kdo by to nebral! Jenže každý, kdo má všech pět pohromadě musí uznat, že zde asi bude nějaký háček. Zastánci chiptuningu se budou hájit tím, že stejné motory nabízí výrobce v několika výkonových stupních: například 1.9 TDI-PD jako 74/85/96/110 kW. Tak proč bych měl připlácet již při koupi, když si můžu tentýž motor za pár tisícovek „čipnout“? Jenže nic není černobílé - stejně jako TDI ve verzi 74 kW není tím TDI se 110 kW! Výkonové stupně totiž nemodeluje výrobce jenom softwarově (i když tomu tak v některých případech být může), nýbrž se silnějšími verzemi dostáváte zároveň lepší turbodmychadla, jiné vstřikování, sání, chlazení stlačeného vzduchu… Zrovna tak nemusí být pro všechny výkonové stupně identický materiál bloku motoru (například Volkswagen používal od 85 kW jinou litinu) nebo klikového hřídele – na pohled rozdíl nepoznáte, vnitřní struktura se ale často liší. Pokud se chcete ujistit, porovnejte katalogová čísla příslušných dílů. Princip chiptuningu stojí na tom, jak do motoru natlačit více vzduchu a paliva – vzduch přes turbo, naftu či… (více v čísle 18/13)
Objednat Auto Tip 18/13 zpět na číslo

Další články čísla


ArchivPřejít do archivu