Využití hliníku v automobilech
7. 5. 2013
Objednat Auto Tip 10/13
zpět na číslo
Nejjednodušším způsobem snížení spotřeby nových modelů je jejich zlehčení. Automobilky na to v současnosti jdou cestou lehčích karoserií a motorů vyrobených z hliníku. Tento kov se v konstrukci vozůvyužívá již dlouhou dobu. V roce 1994 představilo Audi revoluční model A8 s celohliníkovým šasi „Aluminium Space Frame“ které výrazně snížilo hmotnost při zachování torzní tuhosti. Podobnou cestou se vydal i Jaguar nebo Aston Martin, požívající lehký skelet a karoserii od počátku tohoto tisíciletí. Hliník lze stejně jako ocel zpracovávat mnoha způsoby. Nejčastějšími jsou slévání, následované lisováním, kováním či vodním formováním. I přes tyto postupy je hliník méně tvárný než ocel. Lze ho spojovat různými metodami, dnes se využívá sváření, nýtování, ale i lepení, které má nejvíce výhod. Největším plusem hliníku je nízká hmotnost. Šasi vyrobené z hliníku místo oceli je až o 40 % lehčí, zároveň je výrazně tužší a nekoroduje. Celkově tak má vůz lepší jízdní vlastnosti, je komfortnější a spotřebovává méně paliva. V důsledku těchto úspor může dojít k takzvané sekundární redukci hmotnosti. Motor může být menší a slabší za dosažení stejných výkonů, převodovka může být menší, nápravy…
(více v čísle 10/13)