VW T5
8. 4. 2013
Objednat Auto Tip 08/13
zpět na číslo
Rodina si krátí cestu společenskou hrou na zadních sedadlech otočených proti sobě. Nebo na výletě měníte interiér v ložnici pro dva. Případně rozvážíte náklad, dlouhé roky bez problémů. Tímhle proslul Volkswagen T4, který se postavil času. Nástupce T5 jezdí lépe a rychleji, uveze více, má bohatší výbavu a chtěl se dotknout hvězd.
Jenže zanedlouho se ukázalo, že prestižní celohliníkový pětiválec TDI má k dlouhověkosti litinového předchůdce daleko. Starším ročníkům se drolí tvrdokovový nástřik stěn válců, který pak propouští naftu do oleje. To lze opravit vyfrézováním a dodatečnou montáží suchých vložek, ale nikoliv zadarmo. Totéž platí o opravách zkroucených hlav a bloků, případně vyviklaných sdružených vstřikovačů – i tudy se dostává nafta do oleje. Jenže tím to nekončí. Kvůli eliminaci řemenových převodů totiž rozvody pohání soustava ozubených kol, do níž ovšem integrovali pumpy vody a servooleje skryté v motoru. Životnost to neprodloužilo, a zatímco průsak do řízení skončí „jen“ jeho přetlakováním, vodní pumpa jednou přestane oddělovat chladicí kapalinu od oleje a zadření motoru je pak rychlé a jisté. Jedinou obranou je nákladná preventivní výměna obou pump.
Totéž se týká…
(více v čísle 08/13)