Elektrické posilovače řízení
8. 4. 2013
Objednat Auto Tip 08/13
zpět na číslo
Jednou z nejkritizovanějších součástí nových automobilů je řízení. Z chybějícího citu ve volantu často viníme elektrický posilovač, jenž ale nabízí spoustu výhod a je populární mezi výrobci. Navíc mezi hlavní viníky ztráty zpětné vazby od předních kol zpravidla nepatří.
Mezistupeň od klasických hydraulických posilovačů reprezentují tzv. elektrohydraulické - stále pracují s kapalinou, jejíž tlak ovšem vyvíjí elektrické čerpadlo. Větší krok kupředu znamenají elektromechanické posilovače řízení, objevující se v sériové výrobě od počátku 90. let (viz rámeček). Nejprve byly výsadou malých vozů, kde nabízely mj. režim „CITY“, zvyšující posilovací účinek. První generace se ovšem potýkaly s problémy. V renaultech byly například nespolehlivé a občas škubaly řízením, u fiatů při rychlých manévrech vynechávaly úplně.
Hlavním prvkem nových systémů je bezkartáčový elektromotor, pomáhající řidiči otáčet koly. Může být umístěn na sloupku řízení nebo v převodce na hřebenové tyči. V každém případě jsou kola mechanicky spojena s volantem. První řešení si oblíbily asijské automobilky (v Evropě Opel nebo Citroën) pro nízkou cenu a jednoduchost. Jeho nevýhodami jsou omezené možnosti nastavení a…
(více v čísle 08/13)