Technika vypínání válců
14. 1. 2013
Objednat Auto Tip 02/13
zpět na číslo
Systém původně určený pro velkoobjemové motory začíná pomalu pronikat i do nižších kategorií. Proč tedy bude vaše příští auto někdy dvouválcem a někdy čtyřválcem?
S rostoucí posedlostí po minimální spotřebě nových aut jsou automobilky často nuceny k vývoji co nejlepších motorů a snižování počtu válců. Jaké ale může být řešení v případě bentley nebo Audi S6, tedy modelů, které ze společenských důvodů méně než 8 válců mít nemohou? Řešením může být řízené vypínání části válců, dříve nazývané Variable Displacement System.
Na jaře 2012 se dostal na trh osmiválec Audi 4.0 TFSI, který umí jezdit i na 4 válce. Stejnou techniku má i další koncernový motor, čtyřválec 1.4 TFSI. VW systém vydává za novinku, nicméně nápad je více než 30 let starý. Po experimentech za druhé světové války a dalším vývoji v 70. letech se poprvé objevil v produkčním voze v roce 1981.
Motor GM L62 V8-6-4 uměl podle momentálního zatížení využívat 8, 6 nebo jen 4 válce. Princip se kvůli extrémní nespolehlivosti bohužel dožil pouze jednoho roku. Problémem byla elektronika, která měla 50krát menší výpočetní výkon než dnešní řídicí jednotky a nedokázala správně odpojovat válce. Mechanicky ovládaná převodovka a plyn…
(více v čísle 02/13)