Škoda Rapid s tříválcem 1.2 MPI
29. 12. 2012
Objednat Auto Tip 23/12
zpět na číslo
Fabia 1.2 HTP jako levný a překvapivě svižný základ svého času ovládla český trh. Nešizené vrtání udělovalo pocitovou dynamiku většího čtyřválce a v době, kdy stál benzin o třetinu méně, málokdo řešil vysokou dálniční spotřebu. Startovní problémy s přeskakujícím rozvodovým řetězem, podpálenými ventily a selhávajícím EGR ventilem se podařilo postupně vyřešit a nyní je tříválec HTP daleko lepší než jeho pověst.
Od roku 2010 skončila jednovačková šestiventilová verze a pod kapotu rapidu se dostala evoluce dvouvačkového čtyřventilu, nazvaná již MPI. Ta je poslední před plošným nástupem motorů z rodiny EA 211 a získala mimo jiné delší ventilová vodítka, přepracované sání i výfuk s menším aerodynamickým odporem, ozubený řetěz místo článkového s modifikovaným napínákem a především nový typ katalyzátoru, který již nevyžaduje permanentní ochlazování bohatou směsí v rychlosti nad 135 km/h, které působilo víry v nádrži Fabií HTP.
Jedním z benefitů je vyšší výkon (dříve 51 kW), nezměněných 112 N.m je ovšem dosahováno při vyšších otáčkách (dříve 3000/min). Motoráři si dali záležet na odhlučnění, akustický projev nyní nijak nevybočuje ze zvyklostí moderních tříválců.
První kilometry ve verzi…
(více v čísle 23/12)