AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Rozvodové řetězy

Rozvodové řetězy a jejich problémy

29. 12. 2012
Řada automobilek tají či bagatelizuje chronické problémy s rozvodovými řetězy, řeší je mnohdy potají během pravidelných servisních kontrol, tovární opravné sady ale problém řeší často polovičatě. Tajnůstkařením výrobci podpořili šíření strašidelných fám, které již začínají pohřbívat celou, druhdy tak spolehlivou technologii. Problém vznikl ve vývojích odděleních některých automobilek, které si pod tlakem ekonomů a tzv. flotilových limitů EU dostatečně neohlídaly materiálovou a konstrukční kvalitu u řetězových pohonů rozvodů ve jménu snižování vnitřního tření. Šlo především o konstrukce od přelomu tisíciletí zhruba do poloviny „nultých“ let. Problém dále vyeskalovala rostoucí zátěž dnešního motoru – odstraňování vyvažovacích hřídelí omezilo „kulatost“ běhu, stejně jako dvouhmotový setrvačník. Zátěží jsou nejen hřídele s ostřejšími vačkami, ale i rostoucí kompresní poměry, olejová a vodní čerpadla s variabilním průtokem a čím dál výkonnější alternátory, zatěžované kvůli inteligentnímu dobíjení nerovnoměrně. To vše dnes MUSÍ zvládnout řetízek, nejen podstatně tenčí než dříve, ale někdy dokonce pouze jednořadý. Jako by problémů nebylo beztak dost, tečku nakreslily nevhodné napínáky,… (více v čísle 22/12)
Objednat Auto Tip 22/12 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu