Tatra 600 Tatraplan (1948-1952)
22. 12. 2012
Objednat Auto Tip 24/12
zpět na číslo
Vystřídali se na něm tři šéfkonstruktéři, tajnou konzultací z vězení pomohl i Hans Ledwinka. Plán Tatry pro Gottwaldovu dvouletku zazářil i na Západě, a když ministerstvo výrobu zakázalo, vývojáři uspořádali pohřeb. Snad žádný jiný český automobil se nerodil v takovém zmatku a rozvrácených poměrech. Po druhé světové válce továrnu dobrovolně nebo nuceně opustila drtivá většina kvalifikovaných zaměstnanců často rakouské nebo německé národnosti, stav úředníků a mistrů klesl na 20 % a odpadla řada subdodavatelů. Šéfkonstruktéra Hanse Ledwinku vzali 3. června 1945 do vazby pro „zločin proti státu“ a z věznice v Novém Jičíně byl propuštěn o šest let později. Nejvyšší soud ČR jej plně rehabilitoval až v únoru 1992, čtvrt století po smrti.
(více v čísle 24/12)