Výdřeva karoserie
1. 6. 2015
Objednat Auto Tip 02/15
zpět na číslo
První půlstoletí vývoje automobilů se spalovacím motorem dalo vyniknout umu truhlářů, stolařů a vůbec mistrů tradiční karosařiny. V prvopočátcích se dokonce používala nejen nosná kostra, ale i panely vyrobené ze dřeva a nahrazující drahý plech nebo příliš zranitelnou vypjatou koženku. Prkenné podlahy se běžně používaly ještě ve 30. letech, zbytek výdřevy postupně „zakrněl“ a nakonec se omezil pouze na podklad k přibytí čalounění. Výdřeva se skrývá i v útrobách řady přímo futuristicky tvarovaných a v ostatních ohledech nesmírně pokrokových vozidel včetně důsledně proudnicového Rumpleru Tropfenwagen (1921) či československé legendy Tatra 77, která s třílitrovým osmiválcem v zádi a šesti osobami na palubě před 80 lety uháněla až 150 km/h. V té době už zvláště americká konkurence používala takřka výhradně celokovové karoserie, byť ještě bez samonosné funkce.
(více v čísle 02/15)