Stáří pneumatik
1. 6. 2014
Objednat Auto Tip 02/14
zpět na číslo
U automobilů většinou řešíme technické záležitosti, přitom minimálně stejně důležitou roli hraje i obutí. Proniknout do hlubin pryžového tajemství je holá věda, nicméně jako správní motoristé bychom měli znát alespoň základy. U automobilů staršího data výroby je běžné, že na kolech najdeme gumy, které mnohdy ještě pamatují Husákovy novoroční projevy. Někdo to bere jako známku autenticity, člověk alespoň trochu znalý této problematiky se občas zděsí, s čím vším jsou lidé schopní vyjet na silnice. O tom, v jakém stádiu bychom měli měnit pneumatiky, máme celkem jasno. Nařizuje to totiž zákon (viz box). Jak se ovšem chovat v případě, že hloubka dezénu stále bohatě splňuje minimální hodnoty? Moderní pneumatiky jsou již z výroby napuštěny ochrannou vrstvou, která směs zakonzervuje a uchová ji v co nejpůvodnějším stavu po několik let. Základem je ovšem správné skladování. Přední výrobci uvádějí, že takovéto gumy mají i po několika letech stejné vlastnosti jako zcela nové kusy. Sám Autoklub ČR považuje až pětileté správně uchovávané pneumatiky za nové. Funkce povlaku ovšem mizí prakticky po několika stovkách ujetých kilometrů.
(více v čísle 02/14)