AutoTip.cz

Nejčtenější motoristický
čtrnáctideník v česku

Vyhledávání
Škoda Rapid (1934 – 1947)

Škoda Rapid (1934 – 1947)

1. 6. 2014
Trojice moderních mladoboleslavských typů s páteřovým rámem podvozku, včetně prostředního rapidu, letos slaví osmdesátiny. Původní označení v sobě skrývala parametry motoru: Škoda 418 Popular, 420 Rapid a 640 Superb. První číslice vyjadřovala počet válců, druhá vytvářela zmatky. Zatím co o popularu šlo o výkon v koních, rapidu a superbu měřili přesněji – kilowatty. I tak ale měl vůz střední třídy za hospodářské krize kubaturu pouhých 1195 cm3 a výkon pozdějšího trabantu. Podvozek se v podstatě nelišil od modernizovaného Popularu, v Boleslavi zesílili materiál nosné „páteře“ ze 3 na 3,5 milimetru, rozvor protáhli o 130 mm, zvětšili rozchod a pro debut na pražském autosalonu 7. dubna 1934 připravili ceny zhruba o polovinu vyšší než za popular. O rapidu se ale interně vedly spory, proto po necelých dvou měsících došlo na podstatné zkrácení rozvoru, zato se novým karburátorem zlepšila dynamika a zákazníky řídící samotné, bez najatého šoféra, a šetřící na návštěvách servisu lákal „bezúdržbový“ podvozek s centrálním mazáním. Stačilo zhruba po 150 kilometrech párkrát sešlápnou pístnici nad pedálem spojky a olej pak soustavou trubiček putoval k hlavním čepům i listovým perům. (více v čísle 02/14)
Objednat Auto Tip 02/14 zpět na číslo

ArchivPřejít do archivu